Gjesteblogger Rune Dysjeland: Ledelse er innflytelse

Det er utrolig frustrerende! Han hører ikke på hva vi sier», sukker Ole oppgitt. Selv om vi kan dokumentere at løsningen ikke fungerer og legge fram konkrete data som viser at han tar feil så påstår han at det ikke stemmer. Vi bare gir opp og har lyst til å droppe ut av hele møtet». Ole er ansvarlig for å ha kontroll og oversikt over alt IT-utstyret som virksomheten disponerer, en del titalls tusen pc’er og dataservere. Personen han beklager seg over er en ung ambisiøs IT-konsulent som kanskje er teknisk brilliant, men åpenbart ikke evner å lytte særlig til kunden. Og hva er resultatet; en oppgitt kunde som har lyst til å gi opp.. man kan vel trygt si at denne konsulenten mislykkes ganske solid med å opparbeide seg positiv innflytelse hos denne kunden.

 

Presset til å snakke

Jeg husker ennå godt da jeg selv startet som fersk IT-konsulent i år 2000 og følte prestasjonspresset i møtet med kundene. Den første tiden så hadde jeg kvaler bare jeg skulle gå på do i arbeidstiden …10 minutter tilsvarte jo over 200 kr for kunden + moms. Kunne jo ikke kaste bort kundens penger på slikt, her måtte jeg levere verdi for pengene. Man var eksperten som skulle ha alle det gode løsningene, komme med forslag, ideer, sette ting i sving. Talene ble lange, og ordene ble mange. Jeg følte at for å skape maksimal verdi så måtte jeg snakke..MYE, veldig MYE.. og det ble jeg etter hvert ganske god til. Var nok ikke fullt så påståelig som den unge konsulenten som Hans og teamet møtte, men jeg er sikker på at jeg i de første årene ofte var like dårlig på å lytte.

Etter snart 18 år i konsulentbransjen så har jeg heldigvis utviklet meg noe også når det gjelder å lytte (det er vel nærmest helt uunngåelig, hver dag måles man på hva man leverer – du overlever ikke lenge om du ikke tilpasser deg..).

 

Innflytelse

Men, det er ikke så mange årene siden jeg virkelig forstod hvor mye mer innflytelse man får hos andre ved å lytte og stille gode spørsmål i stedet for å prate dem i senk. I arbeidet som coach i John Maxwell Team ser jeg i coaching-samtaler med ledere en utrolig effekt av det å lytte og å stille åpne gode spørsmål. Det er et faktum at en som er god til å lytte vil skaffe seg innflytelse. Og siden ledelse er innflytelse – ikke noe mer, ikke noe mindre (ifølge min mentor John C Maxwell) så er et av punktene i min personlige utviklingsplan å bli en bedre lytter.

Så er det disse refleksene som plager meg fortsatt, denne snakke-uvanen som gjør at jeg stadig må jobbe iherdig med å ti stille og virkelig lytte til hva den andre sier. Hvorfor er det så vanskelig? Vel, jeg kan jo forsøke å forsvare meg med at jeg ikke er en naturliglytter, er utadvendt, har lett for å uttrykke meg muntlig og ja, jeg er mann (noen vil ha det til at vi menn er dårlige på å lytte..).
Skal jeg la disse unnskyldningene stå i veien for at jeg kan nå mitt fulle potensiale som leder? Jeg har valgt og heller deale med det ubehagelige, å stå i erkjennelsen på at dette er noe jeg kan bli bedre på.

 

En bedre lytter

Dette er oppgavene jeg har fått av min mentor John for å trene på å bli en bedre lytter:
– SE på den du snakker med
Betydningen er ikke i ordene, men i menneskene
– Still SPØRSMÅL
Dette er den raskeste veien til å bli en god lytter
– Ikke AVBRYT
Det er like uhøflig å trå på andres ideer som å trå dem på tærne
– Ikke bytt TEMA
Å lytte er å ville høre..
– Sjekk dine FØLELSER
En leder må følge med på hva som foregår under overflaten. Følelsene dine kan gjøre at andre trekker seg unna.
– Vær LYDHØR
Når mennesker opplever at lederen deres ikke lytter eller gir respons så vil de gå et annet sted.

 

Vil du også øke din innflytelse som leder? Ta utfordringen, da vel! Spør en som kjenner deg godt om å gi deg en ærlig tilbakemelding på hvordan du scorer på disse punktene.
Jeg sjekket status med kona i påskeferien – og ja, jeg har fortsatt mye å jobbe med på enkelte av punktene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *